Svátek má: Berta

Zprávy

Velikost textu:

Die Welt: Německo - země, kde nic nefunguje!

Die Welt: Německo - země, kde nic nefunguje!

Němci jsou před zbytkem planety, velmi progresivní, pečují o přírodu a zároveň doufají, že si toho nikdo nevšimne: ve jejich zemi nic nefunguje, píše Die Welt.

Ilustrační foto
11. září 2019 - 10:15

Pro české čtenáře může být překvapením žalostný a žalující materiál německého deníku.

To se týká infrastrukturních zařízení,vzdělávacího systému a Bundeswehru. Podfinancování, nekompetentnost a další problémy jsou všude, stěžuje si autor článku Stefan Aust.

Nekonečně dlouhodobé stavby, rozbité mosty, zpozdilé vlaky, zchátralé školy, neúspěšný energetický obrat - hodně v Německu nefunguje tak, jak by mělo, píše Die Welt. Realita a sny se velmi liší. Problémy se navíc týkají nejen chudých lidí nebo střední třídy, ale také samotné kancléřky, uvádí Stefan Aust.

V listopadu 2018, na cestě na summit G20 došlo k poruše letadla Angela Merkelové, připomíná publikace. A na konci února 2019 uvízl v Mali vládní A319 s ministrem zahraničí Heiko Maasem na palubě. Letadlo mělo problémy s hydraulickým systémem. Německý prezident Frank-Walter Steinmeier měl nějaké štěstí. Den před plánovaným letem letadlo, na kterém měl odletět do Stuttgartu, téměř havarovalo.

K řadě poruch vládních strojů došlo kvůli skutečnosti, že mnoho z nich je zastaralých. Také došlo k chybám při údržbě letadel. Ozvaly se zvěsti o sabotáži, ale nejpravděpodobněji se tak stalo, aby se odvrátila pozornost od lidských, technických a politických chyb, míní vydání.

Kromě toho skutečnost, že politici nadále létají, naznačuje, že k energetickému převratu v Německu nedošlo, píše deník. I nadále znečišťují vzduch tunami oxidu uhličitého. Navíc se ukázalo, že většina z nich je členy strany zelených. Na železnicích se situace také nestala šetrnější k životnímu prostředí, navzdory „pohádkám“, které vypráví Deutsche Bahn, poukazuje Aust. Její zástupci ujišťují, že vysokorychlostní osobní vlaky používají pouze „čistou“ elektřinu. Zároveň, aby potěšili cestující, tak na papíře přepisují použitou „špinavou“ z uhelných a jaderných elektráren na obchodní a regionální přepravu.

Kromě toho vlaky stále nemají rychlý internet, stěžuje si autor. Signál je velmi slabý a když je silný, síť je distribuována všem cestujícím najednou, díky čemuž je výrazně snížena propustnost. „Je to klíčový okamžik systému, ve kterém nic nefunguje: jsme před všemi, velmi progresivní, chráníme přírodu - a doufáme, že si nikdo nevšimne, že nic nefunguje. Ani na železnici, ani na ulici,“ vysvětluje Aust.


Hlavním problémem veřejné dopravy na elektřinu je to, že je třeba ji dobíjet dlouhou dobu, díky níž například autobusy mohou pracovat jen půl dne. Samotní Němci nespěchají, aby přešli na elektromobily, což patří k lepšímu, protože kdyby jich bylo příliš mnoho, pak by velké dopravní zácpy nebyly jen na dálnicích, ale také na místech, kde můžete auto nabít.

V Německu rovněž existuje celá řada dlouhodobých stavebních projektů, které jasně charakterizují celý systém. Například letiště Berlín-Brandenburg se stalo symbolem skutečnosti, že „v této zemi nic nefunguje“. Tam, stavba „jde”, nebo spíše „nejde” od 5. září 2006. Chyby v plánování, řízení, stavebních pracích, nedbalosti - to vše vedlo ke stálým zpožděním a ke zvyšování nákladů na projekt.

Dalším příkladem je hlavní město Německa v dopravních zácpách - Hamburk. Už 90 let zde nemohli vybudovat dopravní uzel, aby se kamiony mohly nakládat a vykládat v místním přístavu. Nejprve válka zabránila projektu, poté kvůli problémům s financováním, později byla odložena kvůli ochraně životního prostředí. Nyní plánují dokončení stavby do roku 2028, a to ještě není jisté.

Dříve politici hovořili velmi krásně o tom, jak německé školy umožní integraci migrantů, a Německo se v tomto ohledu stane vzorem pro celou Evropu. Rychle však vyšlo najevo, že samotné dobré úmysly nestačí na to, aby vychovaly půl milionu dětí a dospívajících ze Sýrie, Afghánistánu, Íránu a Iráku. V důsledku museli učitelé použít technické místnosti, aby vytvořili prostor pro třídy a vyrobit didaktické pomůcky z improvizovaných materiálů. Školy navíc trpí nedostatkem zaměstnanců a potřebují opravy. „Takže věci se v rozvojové zemi Německu nejdou moc dobře, ať už s integrací nebo se školou," konstatuje Aust.

Bundeswehr je další „velkou stavbou“ Německa, pokračuje v publikaci. V roce 2019 činil německý obranný rozpočet 44,3 miliard eur a stále má nejmenší a špatně vybavenou armádu. Dokonce se nedokáže vyrovnat se svým hlavním úkolem chránit zemi. Úřední dokumenty uvádějí, že je „podmíněně připravena k obraně“. To vše vedlo ke zrušení vojenské služby a systematickému snižování rozpočtu na obranu. Německé tanky, lodě, ponorky nejsou připraveny k boji.

Téměř polovina stíhaček Eurofighter a Tornado nemůže vzlétnout. Totéž platí pro vojenské dopravní letadlo A400M. Vyskytují se problémy s vybavením vojáků: není dost neprůstřelných vest, bot, moderních přileb a zařízení pro noční vidění. „Bundeswehr se zjevně stal úspěšným projektem odzbrojení," uzavírá útrpně Aust.

(kou, prvnizpravy.cz, welt.de, foto: arch.)