Svátek má: Zina

Komentáře

Průmysl se zatím podařilo udržet v chodu

ČR se stejně jako na jaře pod tlakem čísel o vývoji pandemie uchýlila k částečnému omezení ekonomiky.

I tentokrát restrikce míří především na služby, zejména maloobchod, odvětví ubytování a dalších osobních služeb atp., které se v podstatě ještě nestihly vzpamatovat z předchozího útlumu. I tentokrát není rovněž jasné, zda nedojde k dalšímu zpřísnění těchto restrikcí a už vůbec ne, jak dlouho zůstanou v platnosti. Jen velký optimista by mohl předpokládat, že se vytyčeného čísla R podaří dosáhnout do 3. listopadu a hned poté se vše začne rychle vracet do původních kolejí. Každodenní rekordní čísla o vývoji pandemie tomu tedy zatím rozhodně nenapovídají. Do značné míry se opakuje jarní scénář a ve „hře“ zůstává až příliš mnoho proměnných. Přesto tu jsou rozdíly, které by mohly zabránit takovému pádu, jaký ekonomika zažila právě na jaře. Nejde jenom o fakt, že situace u našich hlavních partnerů je o poznání lepší, byť se rovněž zhoršuje, ale také o to, že do této nové fáze vstupujeme s nedávnou zkušeností a se spoustou výjimek z nově zavedených omezení.



Jedním z největších rozdílů oproti jaru je, že se zatím podařilo udržet v chodu největší tuzemské odvětví – průmysl. Nerozpadají se (zatím) ani dodavatelské řetězce ani nepadá mezinárodní obchod jako na jaře. Automobilovému průmyslu – jako největšímu tuzemskému oboru generujícímu přímo a nepřímo zhruba deset procent celého HDP – se daří postupně umazávat ztráty produkce dosažené na jaře. Potvrdily to i včera zveřejněné zářijové výsledky výroby, podle kterých se meziroční propad počtu vyrobených osobních aut snížil na 4,5 %, a to se přitom aktuální výsledek porovnává s velmi silným loňským zářím. Ztráta výroby aut se tak od začátku roku snížila na zhruba 24 %, respektive zhruba necelých 260 tisíc vozů. Je samozřejmě otázkou, zda se podaří tento trend postupného návratu udržet, a sice nejenom vzhledem k rozšíření nákazy, která může komplikovat dostupnost zaměstnanců, ale především s ohledem na budoucí chování zahraničních zákazníků z řad firem i domácností. Nakolik je ovlivněn finalizací starých objednávek a nakolik novými objednávkami. Ale to jsou již staré známé neznámé, které komplikují jakékoliv výhledy a nutí nás uvažovat ve scénářích…

Petr Dufek